Derfor skal du arbejde med on-page SEO
Som det fremgår af ordet, så er on-page SEO alt det arbejde vi laver PÅ din hjemmeside, som kan ses på den ene eller anden måde. Det inkluderer blandt andet de tekster vi skriver, men ikke den tekniske SEO.
Få en gratis analyse af dit SEO potentiale
Hvad On-page SEO
On-page SEO har rigtige mange elementer, man kan arbejde med. Derfor er det vigtigt at vide, hvor man skal starte. Noget af det vigtigste er meta data, som er de titler og beskrivelser man ser ude på Google. Disse skal være optimeret, både når det kommer til søgeord, længde, pixels og søgehensigt, og derfor er det vigtigt man bruger god tid på at lave disse ordentligt. En dårlig meta titel kan have negative konsekvenser for din rangering på Google.
Foruden meta data, kigger vi blandt andet også på følgende:
- Billede, optimering (størrelse og alt tekster)
- Headers (H1, H2, H3...)
- Duplicate content
- UX og bruger interaktion
Alle disse elementer skal spille sammen i on-page SEO for at give dit website en god placering hos Google. Samtidig skal den være spændende og relevant for dine besøgende. Tekster, som kun omhandler dig, er kun gode, hvis du er en enmandsforretning, og du udfører services.
Søgeords-analysen
Søgeordsanalysen er ofte starten på et SEO-arbejde. Hvad søger folk på indenfor denne branche? Hvilke problemer har de? Hvad vil de have svar på? Det første, vi gør, er derfor at lave en søgeordsanalyse, som gerne skal give os svar på disse spørgsmål. Man snakker ofte om to typer af søgeord: Short tail og long tail. Short tail er 1 eller 2 ord som der bliver søgt på, som er en generel term med mange søgninger. Det kan eksempelvis være ”bremser” eller ”bil bremser”. Short tail søgeord er tit svære at ranke på, da det er så generel en term, at mange bruger det på deres hjemmeside, og der derfor er stor konkurrence på dem.
Long tail søgeord derimod, er flere ord, som udgør en mindre sætning eller noget mere konkret. Det kan fx være ”hvordan skifter man bremse væske til bil”. Her vil man opleve at der er langt færre folk, der søger på dette, men til gengæld vil konkurrencen nok være lav. Samtidig så har du allerede fået svar på hvad du skal lave indhold omkring, da du blot skal svare på det spørgsmål, der bliver stillet.