Google Shopping
Når du googler visse produkter i shopping-øjemed, har du måske lagt mærke til de annoncer, der dukker op øverst i resultaterne eller i højre side af skærmen. Dette er, hvad Google Shopping kan bruges til at skabe – også for din virksomhed, såfremt du sælger fysiske varer. Det er altså specifikke annoncer på de konkrete produkter, som du udbyder på dit site.
Brugeren kan bruge annoncen til ikke blot at se din hjemmeside og få øje på det faktum, at du er endnu en udbyder af mange, som har et sortiment af varer, der muligvis inkluderer deres søgeord. De kan på en Google Shopping-annonce se et billede af den specifikke vare, en pris og navnet på din forretning.
Det centrale ved Google Shopping er, at dine produkter kommer frem i søgelyset. Du behøver ikke tænke på søgeord og fængende tekstbidder, for det er ikke det, Google Shopping-annoncen får sin succes på baggrund af. På den måde kan du koncentrere dig om andre aspekter af din virksomhed og blot lade produkterne tale for sig selv. Det er nemlig ikke dig, der skal beslutte, hvilke produkter indgår i annoncerne. Når først Google Shopping er sat op til dit site, tager Google over og agerer som den afgørende faktor for, hvornår dine produkter bliver vist i en søgning.
Feed optimering
Feed optimering er for webshops, som har et produkt feed og kører Google Shopping. Der er utrolig mange muligheder for at forbedre Google Shopping-resultaterne ved at arbejde med feed optimering. Det kan hurtigt blive meget teknisk, men man kan optimere på titler, farver, beskrivelser og mange andre ting. Det vigtigste er at give Google så meget information om dine produkter som muligt for at øge chancen for at blive vist, når der søges efter et produkt fra din hjemmeside.
Muligheder med Google Shopping
Mulighederne med Google Shopping er mange, og det kræver ikke den største indsats. Det fungerer, som det gør man alt andet inden for Google Ads: Du betaler per klik på din annonce. Selve visningen er gratis, så det er kun dine kunder, du ender med at betale for annoncer til. Google Shopping-annoncer er så ovenikøbet en annonceform, hvor det, kunden kan se, er dine produkter og en pris. Klikker de på annoncen, er der altså allerede interesse fra kundens side i det, du kan tilbyde.
Google Shopping-annoncerne kræver ingen research på relevante søgeord at få op at køre. Det er Google selv, der vælger, hvornår netop din annonce bliver vist, og hvornår den altså er relevant for en potentiel køber. Det er lige før, det kan siges at fungere omvendt for Google Shopping som med almindelige annoncer, hvor du betaler for visninger ved bestemte søgeord. Når det kommer til annoncer på Google Shopping, skal du nærmere tænke på, om der er visse produkter, du vil ekskludere eller gruppere.
Selvom det ikke fungerer som med en almen tekstannonce på Google Ads, så tæller mulighederne med Google Shopping mindst lige så mange. Det er ikke nødvendigvis nemt at gennemskue systemet bag, men det hjælper vi naturligvis gerne med.
Hvad er dit potentiale med Google Shopping?
Uanset hvor du er nu med hensyn til at udnytte det fulde potentiale, som Google Shopping har, kan vi hjælpe dig med at nå endnu længere. Vi er eksperter i alt, hvad der hedder digital marketing, og vi finder altid frem til muligheder samtidig med, at vi overkommer eventuelle begrænsninger på vejen.
Med markedsføring ved hjælp af Google Shopping hænger det sammen på en lidt anden måde end med en annonce på eksempelvis Google Ads, hvor du selv opretter annoncen. Fordi Google Shopping-annoncer fungerer som reklamer for specifikke produkter, og fordi at en webshop tit ændrer sit sortiment, giver det ikke mening som annoncør at skulle holde styr på alle de forskellige annoncer. Derfor er det Google selv, der styrer, hvilke produkter dukker op som annoncer på Google Shopping. Har du en webshop, skal du løbende uploade informationer om alle produkterne til Google. De scanner så dette produktfeed regelmæssigt for at have alle de korrekte informationer, og når en bruger søger på relevante søgeord, og Google rangerer så annoncerne baseret på relevans og annoncørens betaling. Bliver din annonce blot vist, betaler du intet, men klikker brugeren videre på dit site, koster annoncen det, du har budt.
Denne markedsføringsstrategi er en anerledes og fleksibel måde at gribe det an på, som med garanti kan give din virksomhed og dens produkter mere spotlight. Du kan se på det som et samarbejde mellem dig som kunde, os som digitale marketingseksperter og Google, som har alle de nødvendige algoritmer.