Må du annoncere på andres brands på Google Ads?

Regler for annoncering på Google kan til tider være en jungle at forstå, og nogle gange oplever man, at ens annoncer bliver taget ned, selvom man var sikker på, at man havde gjort alt korrekt. Men hvordan forholder det sig med annoncering på konkurrenters navn?

Du har sikkert selv oplevet at søge efter noget på Google og set en hjemmeside, som bruger konkurrenters navn eller brand i deres annoncering. ”Kan vi ikke også gøre det på vores hjemmeside og produkter?”, tænker du måske? Det korte svar er:  Ja og nej. Dejligt simpelt og lige til.

Et lidt længere, men stadig kort svar er: Det afhænger i stor grad af hvor specielt og specifikt din konkurrents navn er, og om du i brugen af deres navn er objektiv. Dansk markedsføringslov og Google er et spindelvæv af regler, og det kan være svært at finde hoved og hale i det. Specielt når man ser andre slippe afsted med det. Men bare rolig! 
Vi har læst på lektien, og har styr på det for jer!

Det lange svar

Før – vi begynder at tegne og fortælle – er der 2 paragraffer markedsføringsloven vi lige skal vende for at det hele giver mening:

Paragraf 3 handler om markedsføringsskik og paragraf 5 om vildledende handlinger. Men dem vender vi lige tilbage til. Først kigger vi på det mest basale, men som stadig kan vække forvirring.

Hvis vi laver et tænkt scenarie, hvor din forretning sælger tøj, er du helt sikkert interesseret i at komme op på Google Ads på søgeord som ”billig t-shirt”. Men hov en af dine konkurrenter er Billig T-Shirt ApS. Må du så godt annoncere på det søgeord? Ja. For det er en generisk betegnelse, som man ikke kan have som varemærke. Så langt så godt.

Du ved, at der nok er ret mange folk som kender til din anden konkurrent Lion T-Shirt ApS. I dette tilfælde må du ikke bruge ”lion t-shirt shop” som søgeord, fordi det er så specifikt, at der ingen tvivl er om, hvem der er tales om. Kort sagt så er det et spørgsmål om, hvorvidt der er tale om et navn, som kan ses som en generel term, eller om det er så specifikt et navn, som oftest er varemærket.

Hvordan var det liiiiige med de paragraffer?

Og så tilbage til paragraf 3 og 5. Som nævnt er de en del af markedsføringsloven, og når det kommer til annoncering på Google, er det specielt disse to som er vigtige at kigge på.

§

3

Erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.

§

5

En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

I deres enkelthed betyder de to paragraffer, at man skal opføre sig ordentligt og ikke lyve omkring sine (og andres) produkter. Man må ikke tale nedladende om ens konkurrenter, også selv om man ikke bruger deres navn direkte i ens annonce. Derfor skal man altså også være bevidst om, at man ikke annoncerer ting, som med garanti vil blive identificeret som en konkurrent, men som bliver lokket ind på din hjemmeside gennem dine annoncer.
Fortsætter vi med vores tænkte scenarie med tøjhandleren, har vi en branche, hvor mange brands er let genkendelige, selvom deres navn ikke nævnes. Det kunne være fristende at skrive ”Bedre end dem de sælger i Aalborg” om lige præcis dine perfomance pants. Men alle – der har en interesse inden for den slags bukser – ved med det samme, hvem der er tale om. Her viser man dårlige markedsføringsskik, og samtidig er der intet belæg for at dine bukser er bedre, end dem de sælger i Aalborg. Denne form for vildledning af kunder kan i sidste ende føre til retssager, hvilket nok ikke helt er det værd i den lange ende.

Vi har styr på reglerne – og dine annoncer

Er du stadig i tvivl? Så tag endelig fat i os. Vores eksperter har brugt rigtig meget tid på at sikre sig, at de kender alle reglerne når det kommer til Google Ads, så du ikke kommer til at begå nogen fejl! Kontakt os i dag, så tager vi gerne en snak med dig.

Viktor Emil Munk Kaarup

ADS Specialist

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Gratis analyse af dit potentiale

Indsend dine oplysninger, så vender vi hurtigst muligt tilbage med en rapport over dit potentiale.

Dette website bruger cookies, for at give dig den bedste brugeroplevelse.