Google Analytics 4

Ny Google Analytics

I efteråret 2020 lancerede Google det nye Google Analytics 4. Rent visuelt har interfacet fået en overhaling, samtidig med, at systemet har fået en helt ny ’machine learning’ software. Dette har gjort, at Analytics kommer til at være essentielt i alle online forretninger. Den nye opbygning og database, giver brugeren et hav af nye funktioner og muligheder for at modificere og triangulere rapporter. Yderligere har Google også fået skruet godt op for hastigheden. Det nye Analytics er stadig i udviklingsfasen, og Google bearbejder stadig programmet og kommer med rettelser og tilføjelser løbende. Dog vil vi anbefale at du hurtigst muligt får opdateret din Analytics konto, så den begynder at samle data i GA4. Når du opdaterer din konto, vil det ikke betyde at din gamle UA-konto bliver slettet, dog vil din konto nu blot bestå af to separate ID-numre. Dermed kan du altså stadig anvende Universal Analytics indtil du er bekvemt med det nye system. Dog forventes det, at UA vil blive udfaset i fremtiden.

Afspil video

AI-first tilgang

Det nye Google Analytics er opbygget ud fra en AI-first tilgang. Det vil altså sige, at Google i langt højere grad kommer til at vejlede dig proaktivt, fordi den nye kerne har funktioner der gør det muligt at forudse købsadfærden og hvornår den afviger fra normalen. Google kalder selv dette for ’Predictive Matrics’, hvor den nye AI kerne bearbejder din data og sammenholder den med eksterne faktorer og forhold, som kan have indvirkning på markedet og dets ageren. Dermed vil Google vejlede dig om den fremtidig efterspørgsel for forskellige målgrupper og segmenter. På den måde kan GA4 blive virkelig vigtig i din forretning, hvis det bliver anvendt tilstrækkeligt og rigtigt. Det skal dog lige nævnes, at det stadig er meget nyt, og det er svært, at vurdere præcisionen i de forudsigelser og signaler som GA4 giver dig. På sigt forventes dette dog at GA4 vil kunne skabe nye standarder inden for forecasts.

Tracking på tværs af kanaler

En anden feature Google har implementeret og forbedret, er måden hvorpå det er muligt at tracke på tværs af kanaler. Dermed skabes der nye muligheder og indsigt, for hvordan du kan tracke hvilke devices brugerne anvender til at interagere med din forretning. Dette giver dig en mulighed for at kortlægge kunderejsen. F.eks. vil i kunne se hvis en brugers første kontaktflade med din virksomhed er gennem en Google søgning, hvorefter de downloader jeres App og foretager et køb herigennem. Her har du i det nye GA4 mulighed for at kortlægge rejsen, og tilskrive omsætning og værdien til den korrekte kanal. Dette føre os videre til en anden forbedret funktion som kan styrke din markedsføring, nemlig den dybere integration med Google Ads. Dette skaber en bedre mulighed for overvågning af dine brugere skabt af annoncering, hvor du nu i højere grad kan tracke dem og deres cyklus. Hvis en bruger er en del af din remarketing liste, men fortager et køb gennem app, skaber det nye Analytics mulighed for at dette registreres og brugere nu fjerenes fra din remarketing liste. Dermed undgår du at spamme dine kunder med unødvendige annoncer, samt at du nu kan tilskrive dem som ”købere” og de kan nu indgå i et nyt marketingsflow.

Er du interesseret i at høre mere om Google Analytics 4 og hvordan det kan være med til at styrke din online forretning, så ring til os! Vi tager gerne en snak med dig om hvad der vil virke for dig, og hvilke løsninger du vil gavne af.

Ønsker du at høre mere?

Christian Neergaard

ADS Specialist

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Gratis analyse af dit potentiale

Indsend dine oplysninger, så vender vi hurtigst muligt tilbage med en rapport over dit potentiale.

Dette website bruger cookies, for at give dig den bedste brugeroplevelse.