Få gode resultater med sæsonpræget SEO

Julen nærmer sig med hastige skridt, og gaveræset er allerede godt i gang rundt omkring i landet. Vores kalender siger 2020, medierne siger Corona og eksperterne forventer alle endnu et år, hvor online handel slår alle rekorder. Kampen om kunderne kommer i år til at foregå online, men det store spørgsmål er: Har du pudset skjoldet, slebet sværdet og gjort din hjemmeside kampklar i god tid?

Hos Outsource har vi ofte oplevet, at kunder har haft en landingsside til jul, Black Friday eller januarudsalg, som hverken har genereret trafik eller konverteringer for dem. Og det er på trods af, at de er flotte og fyldte med gode tilbud.

Der kan være mange årsager til, at ens side ikke performer, som man ønsker. Tit ser vi dog en tendens til, at det er et resultat af, at man er kommet for sent i gang med planlægningen og udgivelsen af sin landingsside. Det synes vi ærlig talt er hammerærgerligt. Derfor kommer jeg her med nogle tips til, hvordan du kan gøre dine sæsonprægede landingssider bedre, og måske kan du endda få nogle nye ideer til begivenheder, hvor du har mulighed for at øge dit salg.

Start i god tid

Det nok vigtigste råd, vi har, er at starte i god tid. SEO er ikke et sprint – men et maraton. Så hvis du er for sent ude, vil det give bedre mening at investere dine penge i enten Google Ads eller annoncering på SoMe. Dermed ikke sagt at du skal droppe SEO. Dit mål vil blot ændre sig fra julen 2020 til julen 2021. Det er aldrig for tidligt at gå i gang, og jo tidligere du starter, jo bedre resultater vil du kunne opnå. Min kære mormor købte allerede de første julegaver i januar måned i år, og som forretning skal du allerede være klar til at sælge dér!

Om det er til jul, påske, valentinsdag eller til studenterfesten, så skal du sørge for at der er en plan i god tid. Data viser os, at søgninger på julegaver begynder at sige i starten af september, og hvis du ikke er klar til at sælge der, taber du værdifulde kunder!

Et andet eksempel er gaver til studenter. De sidste eksamener er i slutningen af juni, og studenterfesterne bliver holdt hele sommeren, men på Google søger folk allerede efter gaver fra slutningen af april. En gang til for Prins Knud: Hvis du ikke er til at finde på Google i slutningen af april, går du glip af købeglade kunder, som gerne vil bruge penge på dine varer!

Genbrug siden fra sidste år

Julen er overstået, den sidste snaps er drukket og I har haft et godt salg i år. Men inden I tager festhatten på og gør klar til nytår, skal I lige sikre jer, at jeres landingsside bliver gjort klar til næste år. For hvorfor smide noget ud, der virker? Jo længere tid en side har været i live, jo flere muligheder er der for, at den klarer sig godt på Google. Tænk over det: I løbet af julesæsonen har I fået en masse gode backlinks til jeres hjemmeside, og I ligger i top 10 på Google på de søgeord, I gerne vil findes på. Hvorfor ikke udnytte det til næste år? Og så måske endda komme i top 5, fordi I nu har haft et helt år mere til at styrke siden? 

Opdater i stedet jeres indhold, ændre datoerne, fjern siden fra jeres hovedmenu, så den ikke er direkte tilgængelig fra jeres side, og lad den så ligge og suge Google-kraft, mens I stille og roligt gør jer klar til året efter.

Lav et event-årshjul

Indtil videre har fokus været på jul, men der er jo rigtige mange andre lækre mærkedage i løbet af året, som der med garanti vil være gevinst i at fokusere på. Lav derfor et årshjul, hvor I finder frem til de dage som giver mening for jer! Eksempler kan blandt andet være:

Er du i tvivl om det giver mening overhovedet at arbejde med en mærkedag/begivenhed? Google Trends er et fantastisk værktøj, der viser søgetendensen for det søgeord, du putter ind i værktøjet, så du nemt kan få et overblik.

Ikke kun til mærkedage

Ikke alle hjemmesider vil sælge noget til jul og Black Friday. Derfor kan det stadig godt være en god ide med et fokus på sæsonpræget landingssider. Sælger du for eksempel primært bildæk, vil det nok være forskelligt, hvad folk søger på i juni modsat i januar. Tilbyder du kanoture, giver det mening at have fokus salg og udlejning under højsæson, mens det i vinterhalvåret kan være en fordel at have fokus på vedligeholdelse af udstyr, så man skaber engagement blandt ens potentielle kunder.

Har du brug for hjælp til din sæsonmæssige SEO? Så grib knoglen og ring til mig på 2517 3004, eller udfyld formularen på siden, så giver jeg dig et kald, så vi kan snakke om dine muligheder!

Ønsker du at høre mere?

Andreas S. Petersen

SEO Specialist

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Gratis analyse af dit potentiale

Indsend dine oplysninger, så vender vi hurtigst muligt tilbage med en rapport over dit potentiale.

Dette website bruger cookies, for at give dig den bedste brugeroplevelse.