Danmarks største 10. klasse – UCS10 Skanderborg

UCS 10. klasse i Skanderborg, har pustet nyt liv til 10. klasse og hvad en 10. klasse kan.

Eksekvering

Skolen har valgt at gå en helt ny vej, i forhold til de mere traditionelle tiendeklasses skoler. Skolens strategi er nemlig mere orienteret mod et efterskoleophold end en forlængelse af folkeskolen. Hos UCS sætter de fællesskabet og relationerne imellem eleverne i hovedsædet, hvortil de tilbyder linjefag der afspejler elevernes egne interesser. Denne nye tilgang til et 10 klasses ophold, der minder mere om en dagsefterskole, har fået antallet af elever og linjer til at vokse markant. Antallet af elever er steget fra 180 til 330 elever, hvor de oprindelige 8 linjer er udvidet til 14. 

Hos Outsource har vi hjulpet med video og billede materiale, til deres hjemmeside og deres sociale mediers profil. Anders der er leder hos UCS har i forbindelse med et interview udtalt; ”specielt de sociale medier er hvor vi fanger de unges interesse, hvorimod hjemmesiden mere er møntet til forældrene derhjemme, hvor de blandt andet kan følge med i hverdagen og de events der sker på skolen.” Yderligere tilføjer Anders, at det er vigtigt for skoler som UCS at være synlige på de sociale medier og have en mere spændende hjemmeside, der tiltaler de unge og differentiere sig fra de mere kedelige normale skolehjemmesider. 

Hos Outsource synes vi også at UCS’s tilgang til tiende klasse er vildt spænende og er noget de fleste elever i højere grad kan overveje som en substitut til et efterskoleophold. Mange af eleverne bliver også bedre polstret fagligt og socialt samt mere afklaret omkring vejen de ønsker at gå, inden de kaster sig ud i en ungdomsuddannelse. I fremtiden overvejer skolen også at udvide deres faciliteter, for at imødekomme den stigende efterspørgslen. Skolen har også flere nye spænende linjefag under opsejling, som udveksling i andre europæiske lande, samt en krea- og paddeltennislinje. 

Læs interviewet herunder

Hvordan har I formået at blive Danmarks største 10.klasse
skole?

  • Lavet en strategi der startede med at de skulle være en
    dagsefterskole
  • Elevernes passion
  • Lavet nogle gode linjer
  • Traditionelle temafag
  • Fået en masse linjer på som eksempelvis e-sport og data
  • Startede med 8 linjer og har nu 14 linjer
  • Elever som sagtens ville kunne tage på efterskole, vælger
    linjerne i stedet for
  • Bredt budskabet godt ud – vi får 120 elever kørende i bus fra Aarhus kommune og omegn.
  • 1/3 del af eleverne kommer langvejsfra
  • Eleverne er klar til at hoppe på bus tidligt om morgenen

Hvad vil du sige de unge efterspørger i forbindelse med
et 10. klasseophold?

Den helt store faktor er at blive en del af fællesskab og have et år hvor der er fokus på det relationelle. Det betyder meget for eleverne. Det andet er at der er rigtig mange som har brug for at få lidt ekstra faglige muskler på kroppen.

Mange elever vil gerne blive et år ældre, og finde ud af hvad livet går ud på samt hvad man gerne vil fremover inden, man springer ud i en gymnasial uddannelse.

I hvor høj grad tror du de unge søger information og
påvirkes af markedsføring for forskellige 10. klasser?

Eleverne er med til at fremhæve UCS10.
Eleverne følger meget med på de sociale medier, hvor de finder mange af deres
elever. Herfra bevæger de sig ind på hjemmesiden og får en ekstra godt indtryk, som hjælper med at vælge.

Forældrene er også en stor del af valget – gennem den
eksterne markedsføring.

Vi benytter meget de sociale medier til eleverne, hvor forældre selv kan finde informationer gennem f.eks. Google (10 klasse Skanderborg).

Vi har tidligere lavet noget content til jer, jeg tænker I
har brugt dette på jeres hjemmeside, samt anden form for markedsføring?

De benytter sig ikke af særlig meget markedsføring. De får
alt for mange ansøgninger fra mulige elever, som de bliver nødt til at takke
nej til.

De benytter sig stort set kun af at være synlige på de sociale medier, men bliver nødt til at benytte sig af det mindre, da de får for mange henvendelser. De benytter sig også af brochure. UCS10 er meget unikke, og det er derfor nemmere for dem at ramme markedet.

De bruger stort set ikke penge på markedsføring, da der ikke
er behov for det.

Tænker du at det vil være relevant at markedsføre sig fremadrettet, for at få
endnu flere elever og måske udvide jeres faciliteter?

UCS10 indordner sig ved hvor mange elever der søger ind inden d. 1. marts, så er der også mulighed for at elever fra andre kommuner kan komme ind.

Anders startede ved en idrætsefterskole, hvor han mødte Outsource første gang. Der havde han sat Michael i gang med at lave film og brochure osv. hvor blev han glad for Outsource’ arbejde, og fik dem med til UCS10.

Anders og hans super gode team har alle været med til at få startet en dagsefterskole gennem en 10.klasse.

UCS10 har 3 nye linjer på vej, hvor en af dem er paddletennis/boldspilslinje.

Så får de også en linje hvor man skal være kreativ, f.eks.strikke. Det bliver en kreativ/pigelinje.

Den sidste linje går efter udvekslingslinje, hvor de vil starte et projekt, med at få folk i udveksling i f.eks. Spanien.

Vores udfordringer har været hvor elever har valgt en linje, fordi de ikke har andre at tage. Hvoraf vi gerne vil forme nogle linjer til elever som, som søger nogle specifikke fag. Nogle har mere lyst til fællesskab gennem linjerne. Her vil de få oplevelser af en efterskole, hvor elever ikke behøver at vælge et linjefag der kræver kompetencer.

Vi er gået fra 180 til 330 elever.

Vi har været superglade for samarbejde med Outsource. Outsource har hjulpet med billeder udadtil, som også kunne bruges til brochure. Vi har også været meget tilfredse med hjemmesiden og hvad den viser udadtil. Levende billeder og tekster gør rigtig meget.

Hvis du er interesseret i et samarbejde med Outsource, så er du mere end velkommen til at tage fat i vores SoMe-specialist Lasse Brask. Han vil fortælle dig mere omkring, hvad Outsource kan gøre for dig og din virksomhed gennem SoMe. 

Lasse Brask Andersen

SoMe Specialist

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Gratis analyse af dit potentiale

Indsend dine oplysninger, så vender vi hurtigst muligt tilbage med en rapport over dit potentiale.

Michael Madsen

CEO

Dette website bruger cookies, for at give dig den bedste brugeroplevelse.