Baggrund
Camilla har i flere år drevet webshoppen Trendday. Men i 2018 besluttede hun sig for, at hun ville starte i eget smykkebrand. Det blev til Camilla Krøyer Jewellery, der i 2020 blev gjort til et selvstædigtig webshop. Det var i denne proces, hvor vi på Google Ads og sociale medier har hjulpet hende med at få virksomheden til at vækste.
Vi skulle – i tæt samarbejde med hende – være med til at opbygge en online tilstedeværelse, som er essentiel for en webshop som hendes, der hurtigst muligt skulle gå ind og skabe omsætning og overskud i forretningen. Hun havde startet ud med at stå for annonceringen, men da webshoppen for alvor skulle lanceres, overtog vi al betalt annoncering.
Opgaven
Opgaven var at opbygge et marketingsetup, der kontinuerligt kunne skaffe nye kunder til webshoppen, men som også var med til at genere en masse gensalg.
Ud fra vores erfaringer med webshop var vi ikke i tvivl om at vi til en start skulle opbygge et stærkt sammenspil mellem Google Ads og Facebook, herunder også Instagram. Vi skulle stå for den betalte del, mens Camilla selv arbejdede med den organiske del – med fokus på Instagram.
Eksekvering
Hvordan gjorde vi så?
Vi skulle fra dag 1 have bygget kendskab op til brandet. Camilla havde været så smart at vende kunderne til Camilla Krøyer Jewellery via Trendday, så vi var ikke på helt bar bund. Alligevel var det essentielt, at vi fik brugt Facebook og Instagram til at skabe kendskab til brandet og de mange nye produkter, for derefter at bruge det som et salgsværktøj. Derved blev Facebook og Instagram for nogle kunder stedet, de mødte Camilla Krøyer Jewellery for første gang.
For at dette kunne lykkedes havde vi fra start et fokus på at skabe content, som både var personligt og som viste smykkerne fra deres bedste side. Denne del har Camilla selv stået for med fantastiske resultater – mens vi har stået på sidelinjen som sparringspartner. Her gjorde vi brug af klassiske annoncer med billeder og video – men det var vigtigt for os at indholdet både var tilpasset feeds og stories. Derudover har vi benyttet samlingsannoncer for at vise de forskellige kollektioner frem på bedst mulig måde.
I forhold til Google Ads blev fokus med det samme at skabe salg via søgninger. Her kan vi annoncere til dem, der lige nu står og mangler et smykke til den næste fest eller som gave til Valentins Dag. Målet var at give Googles algoritme de bedre forudsætninger for levere resultater. I stedet for normale Search Ads opsatte vi Dynamic Search Ads.
Derudover arbejdede vi målrettet med Google Shopping, hvor vi hurtigt – på baggrund af kompliceret feedoptimering leverede gode resultater. Det skyldes i høj grad, at vi fra start lavede optimerede kampagner med fokus på at levere de rigtige Shopping-annoncer på de rigtige steder og tidspunkter.
Med dette setup kunne vi arbejde med potentielle kunder fra deres første møde med Camilla Krøyer Jewllery til deres første køb af dem – og ikke mindst til deres andet og tredje og fjerde…
Resultater
Resultaterne er kommet, fordi der fra start har været fokus på at skabe synergi mellem marketingsindsatserne. Vi kunne derfor allerede i november levere så mange salg, at lageret var ved at være tømt. Og på trods af at Camilla gjorde sit for at nye smykker hjem, måtte hun allerede midt i december melde udsolgt på mange af de mest populære varer.
Det forklarer også dykket i december i grafen nedenfor. For med det samme varerne kom på lager igen i januar steg ROAS.
Omsætning (Indekseret)
Fra at have en samlet ROAS på 2,8, da kunden selv sad annonceringen i oktober, sluttede vi januar af med at have en samlet ROAS på 7,1. Af andre nævneværdige resultater, kan vi nævne:
- At vi opnåede en omsætning på +500.000 kr. i første måned med vores annoncering
- At vi på Google Ads oplevede en stigning i ROAS på 22,41% fra oktober til november
- At vi på de tre måneder er nået ud til over 424.527 forskellige personer i målgruppen
Med andre ord har vi på fem måneder formået at løfte det til en profitable webshop, der fremadrettet har potentiale til at vækste endnu mere.
Hvis du er interesseret i at høre mere om denne case, så er du velkommen til at tage fat i Viktor. Han fortæller gerne mere om Google Ads, Facebook og alt det mellem.