5 tips til annoncering på Facebook under Black Friday

Black Friday bliver anderledes i år. En undersøgelse foretaget af Facebook viser, at 49% planlægger at bruge mindre tid i fysiske butikker, mens store kæder som Matas, Elgiganten og Jysk allerede har været ude og sige, at de i langt højere grad satser på at holde Black Friday online i år. Kampen om kunderne kommer derfor til at foregå bag skærmene og derfor er det vigtigt, at der er lagt en klar plan for eksekveringen af jeres annoncering i den forbindelse. På den baggrund har vi samlet fem tips, som kan være med til at løfte annonceringen på Facebook og Instagram i forbindelse med Black Friday 2020.

1.

Sikre dig at din Facebook Pixel er opsat korrekt

En af de allervigtigste ting er at sikre sig er, at du har Facebook Pixel indsat på din webshop. Facebook Pixel er et lille stykke kode, der er indsat på din hjemmeside, der gør det muligt at indhente data fra besøgende på din side. På baggrund af den data får du mulighed for at målrette din annoncering på Facebook og Instagram specifikt til bestemte målgrupper, lavet ud fra deres handlinger på hjemmesiden – også kendt som retargeting. F.eks. kan du lave en målgruppe specifikt med besøgende, som har tilføjet en vare til kurven, men ikke købt. Denne data er med andre ord guld værd, da du på Black Friday kan målrette din annoncering meget præcist.

Fordelen ved at have en Pixel installeret er også, at du efterfølgende kan bruge al den data, du har indsamlet på Black Friday til Cyber Monday, julesalget og endda til januarudsalget. Så hvis du ikke har Facebook Pixel på din hjemmeside, så skal du gøre det med samme. Black Friday eller ej.

 

2.

Opsæt dine annoncer i god tid

Din planlægning af Black Friday skal ikke ske ugen inden den 27. november. En god Black Friday-kampagne skal helst planlægges meget før. Vi tager allerede den første snak med vores kunder efter sommerferien for at høre, om de har planer om at annoncere på Black Friday. Derefter skal der opsættes nogle konkrete målsætninger, som skaber grundlag for annonceringen på Facebook.

I ugerne op til Black Friday opsættes kampagnerne og annoncerne. Her sikrer vi at hele annonceflowet er gennemtænkt og opsat rigtigt i forhold budskabet og retargeting. Denne del er vigtig, da vi derved ikke ender med at sætte annoncer op natten til den 27. november med frygten for at de ikke bliver godkendt af Facebook.

3.

Tyvstart

Måske behøver du ikke at vente helt til Black Friday for at lave annonceringen. Tyvstart gerne ugen før på Facebook. Det kan enten være med nogle små teaser posts, om hvad der kommer på tilbud, for på den måde at skabe opmærksomhed. Eller måske kan du drysse tilbuddene ud over hele ugen. Det smarte ved den tilgang er, at du får indsamlet en masse data både i din Facebook Business Manager og via Facebook Pixel på din hjemmeside. Det giver dig en masse viden der hjælper, når du skruer op for dit budget til Black Friday, samtidig med at du har spredt din annoncekroner ud over en større periode.

4.

Priserne stiger – don’t panic.

Nu er den store dag endelig oprundet. Black Friday. Det er nu alle dine forberedelser skal bære frugt, men det samme skal konkurrenternes. Det betyder, at både CPM og CPC-priserne kommer til at stige markant, men det behøver ikke være så bekymrende. Ifølge en undersøgelse foretaget af Facebook om Black Friday 2019 så steg både CPM og CPC ganske rigtigt markant. Men det vigtigste er ikke, hvad 1000 eksponeringer eller et klik ind til siden koster. Det vigtigste er, hvad en konvertering koster, og derved hvad ROAS ender med at blive. Her peger Facebook selv på, at det ROAS også under Black Friday stiger markant. Faktisk mere end hvad CPM og CPC gør. Derfor behøver du som udgangspunkt ikke være bange for stigning i priser, fordi danskernes lyst til at købe også stiger markant under Black Friday.

Alligevel skal du være smart på selve dagen, og det er her dine målsætninger kommer i spil. Hvis du kan se, at din ROAS er under din målsætning, skal du overveje at skrue ned for budgettet. Oplever du modsat at din ROAS er på niveau eller over din målsætning, skal du trykke ekstra på speederen. På den måde agerer du agilt på en af de største handelsdage, og du får derved bedst mulige resultater.

Hvis budgettet ikke er til at konkurrere med de store på markedet, kan du være smart og drage fordel af den data du har opsamlet via din Facebook Pixel i dagene og ugerne op til Black Friday. Lad vær med at gå efter de store brede målgrupper. Udvælg dem der har reageret bedst på din tyvstart, samt dine retargeting -målgrupper – og fokuser på de varer, der har været flest interaktioner med på Facebook. På den måde bruger du dine annoncekroner, der hvor potentialet er størst.

5.

Forbered jer til Black Friday 2021 (og julesalget)

Når Black Friday er overstået, kan det virke fristende at lægge det på hylden til næste år, men det vil være spild af godt arbejde. Al data du har indsamlet i Facebook Business Manager og via din Facebook Pixel kan nemlig stadig bruges, selvom alt ikke er sort. Brug den til at optimere på dine annoncer til Cyber Monday, julesalget – og ikke mindst til at få et godt januarudsalg. Du ved lige pludselig meget mere om dine målgrupper og deres ageren på de sociale medier end før, det ville være dumt ikke at udnytte det.

Et andet tip er, at du bør sætte dig ned og lave en evaluering over, hvad der fungerede og hvad der ikke fungerede på Black Friday 2020, så du er meget bedre forberedt til Black Friday 2021. Har du brug for hjælp til SoMe annoncering, er vi klar til at hjælpe! Tag fat i os, så vi kan se hvad vi kan gøre for jer til Black Friday!

Ønsker du at høre mere?

Frederik Østergaard

SoMe Specialist

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Gratis analyse af dit potentiale

Indsend dine oplysninger, så vender vi hurtigst muligt tilbage med en rapport over dit potentiale.

Dette website bruger cookies, for at give dig den bedste brugeroplevelse.